Ontwikkelingsfases van Tekenen bij Kinderen (1-4 jaar): Van Krabbels tot Realisme

Gepubliceerd op 3 oktober 2024 om 10:58

Het tekenen van kinderen tussen 1 en 4 jaar verloopt in verschillende fases, die gekoppeld zijn aan hun motorische en cognitieve ontwikkeling. Charlie vindt op dit moment tekenen heel leuk. Het liefst trekt zo snel mogelijk de tekenspullen uit de kast. Hij roept dan ook hard: "paarssss". Zichtbaar zie ik verandering in de manier van tekenen bij Charlie. Hij zit nog in de eerste fase en experimenteert met verschillend patronen zoals: Krassen, rondjes en stippen.  Lux is op dit moment nog niet erg geïnteresseerd in tekenen. Hij vindt nu vooral het spelen met krijtjes of potloden leuk. Het is ook maar net waar het kind geïntereseerd in is. 

 

Hier zijn de belangrijkste fases in deze leeftijdscategorie:

1. Kriebel- en krabbelfase (1-2 jaar)
In deze fase begint het kind met het maken van willekeurige bewegingen met potloden of krijtjes. De eerste tekeningen zijn ongecontroleerde krabbels die vaak uit rechte lijnen, cirkels of andere eenvoudige vormen bestaan. Dit komt door de beperkte motorische vaardigheden van het kind en het nog ontdekken van de coördinatie tussen ogen en handen.

- Kenmerken: Geen herkenbare vormen, willekeurige krassen.
- Belangrijk voor ouders/professionals: Moedig kinderen aan om verschillende materialen te gebruiken en focus op plezier in plaats van het eindresultaat.

 

2. Toevallig realisme (2-3 jaar)

Rond de leeftijd van 2 à 3 jaar begint het kind onbedoeld patronen of vormen te maken die soms op iets herkenbaars lijken. Vaak herkent het kind iets in zijn eigen krabbels en benoemt het achteraf, bijvoorbeeld: "Dit is een auto."

- Kenmerken: Krabbels krijgen meer structuur, het kind begint te benoemen wat het ziet.
- Belangrijk voor ouders/professionals: Geef het kind de ruimte om te experimenteren en erken zijn pogingen door met hem te praten over wat hij tekent.

 

3. Het hoofdvoetenstadium (3-4 jaar)
Kinderen beginnen mensen en objecten te tekenen in de vorm van een "hoofdpersoon," waarbij het hoofd en de benen vaak de belangrijkste onderdelen zijn. Dit is het begin van herkenbare vormen in tekeningen, hoewel details nog simpel blijven. Ze ontwikkelen een basisbegrip van ruimtelijke verhoudingen.

- Kenmerken: Mensen worden vaak weergegeven als een cirkel (het hoofd) met lijnen die de armen en benen voorstellen. Ook wel stokpoppetjes genoemd.
- Belangrijk voor ouders/professionals: Complimenteer hun creaties en bied hen eenvoudige uitleg over verschillende vormen en objecten om hun verbeelding verder te stimuleren.

 

4. Meer controle en detail (rond 4 jaar)
Naarmate het kind de leeftijd van 4 jaar nadert, worden tekeningen gedetailleerder en realistischer. Het kind begint beter te begrijpen hoe vormen en lijnen samenhang creëren en gaat experimenteren met meer complexe objecten en scènes. Ze proberen soms hun omgeving na te bootsen.

- Kenmerken: Duidelijkere en complexere tekeningen van mensen, dieren of voorwerpen, soms met kleurgebruik.
- Belangrijk voor ouders/professionals: Stimuleer creatief denken en help hen hun motorische vaardigheden verder te ontwikkelen door ze regelmatig te laten tekenen.

 

Deze fases tonen hoe tekenen kinderen niet alleen helpt hun motorische vaardigheden te ontwikkelen, maar ook bijdraagt aan hun cognitieve en sociale groei.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.